«Lord of the Flies»

av William Golding 

9780571273577Begynte på denne i går, ble ferdig i dag. For en utrolig bok. Virkelig annerledes enn alt annet jeg har lest og absolutt verdt å lese. Den er ikke så lang, bare 225 sider fordelt på tolv kapitler, så man leser den lett på noen dager.

Jeg hadde faktisk trodd den skulle være litt mer Battle Royale-aktig, men i stedet for at spenningskurven stiger fort og holder seg oppe, holdt den seg jevnt nede ganske lenge før den begynte å stige mot slutten og endte på topp. Jeg ble nesten andpusten.

Litt om boken (fra Tanum.no):

Fluenes herre er fortellingen om skoleguttene som overlates til seg selv på en øde øy, og som selv må fastsette normer for atferd, og derved vise sin sanne natur og kultur. Det vokser spiselige frukter på øya, og den største utfordringen ligger ikke i å overleve fysisk, men i å utvikle et samfunn. Høyst forskjellige ledertyper peker seg ut og kjemper om makten over gutteflokken. Skoleuniformene erstattes av kroppsmaling, og uhyggelige instinkter vekkes til live, side om side med evne til logisk tankegang og ansvar for de svake og sårbare.

5 tanker på “«Lord of the Flies»”

  1. Dette er en sånn bok jeg har hatt liggende i bokhylla kjempelenge (vi snakker flere år), men aldri fått meg til å lese. Kanskje jeg skal plukke den opp nå, med tanke på at det er over en uke siden jeg avsluttet siste bok… Takk for påminnelsen :)

    Lik

Gi meg gjerne en tilbakemelding <3

