10 bøker jeg skal lese

  • «Døde sjeler» av Nikolaj Gogol. Har såvidt begynt på den, men ikke helt funnet roen i meg til å fortsette. Dette er en bok som krever litt konsentrasjon, hvertfall i begynnelsen, og nå for tiden har jeg for mange tanker i hodet til å sette meg ned med den.
  • «Jern og sand» av George R. R. Martin. Jeg leser selvsagt Game of Thrones-bøkene og elsker de! De er så utrolig spennende og bra oversatt, noe som er svært viktig siden jeg leser de på norsk.
  • «1984» av George Orwell. Har lest «Animal Farm» og «Burmeese Days» og jeg syns han skriver fantastisk. Selv om det kan bli litt for mange skildringer etter min smak, er bøkene relativt lettleste.
  • «Idioten» av Fjodor Dostojevskij. Etter å ha lest «Forbrytelse og straff», som jeg syns var fantastisk, må jeg lese mer av Dostojevskij, og «Idioten» er nok neste på lista.
  • «Great Expectations» av Charles Dickens. Jeg er litt Dickens-o-man og denne er en av hans must-read-bøker.
  • «Ulysses» av James Joyce. Bare fordi jeg har hørt at det er en av de mest krevende bøkene man kan lese, og jeg liker en utfordring.
  • «Wuthering Heights» av Emily Brontë. Dette er en klassiker jeg burde ha lest for lenge siden, men har aldri kommet så langt. Men den står og venter i bokhylla.
  • «Jane Eyre» av Charlotte Brontë. Samme som punktet over.
  • «Fluenes herre» av William Golding. Enda en av de bøkene jeg burde ha lest, men aldri kommet til.
  • «Prosessen» av Franz Kafka. Bare fordi.
Én tanke på “10 bøker jeg skal lese”

  1. Tilbaketråkk: Bøker | Julianne Aga

Gi meg gjerne en tilbakemelding <3

